Multe masini, putine solutii dar nervi intinsi la maxim

traffic-jam.jpg

Indiferent daca sunteti sofer sau nu, ati avut ocazia sa circulati pe drumurile din Romania, si ati observat cat de incet se circula pe zonele cele mai tranzitate mai ales la final de saptamana. Un exemplu clasic si des mentionat in media este celebrul prin notorietate negativa, DN1. Ritualic, vineri dupa-amiaza se creeaza cozi interminabile pe acest drum pe masura ce foarte multi bucuresteni motorizati se urca in masini si pornesc spre statiunile de pe Valea Prahovei. Nici sambata nu este mai liber deoarece se genereaza mult trafic intre statiuni, impiedicand amatorii de deplasari rapide sa-si atinga scopul.

Duminica, putem sa luam traficul de vineri dupa-amiaza, il transferam pe sensul invers – spre Bucuresti, si obtinem un blocaj "interesant" pe intrarea nordica in spre capitala. Dar toate astea par sa fie probleme ne-insemnate fata de ce ne asteapta in viitor - daca nu se implementeaza solutii. Beijing - un oras cu economie in plina ascensiune cunoaste o explozie a numarului de autoturisme inmatriculate, anul trecut 4 milioane, anul acesta in decembrie vor avea cel mai probabil 5 milioane. Enorm.

Efectele unei infrastructuri care nu mai face fata se vad deja, in ciuda faptului ca in China se investeste foarte mult in infrastructura de transport. Un astfel de blocaj rutier a afectat de curand transportul in, si din spre Beijing - lasand autovehicule pe lungimi de 100km in asteptare pentru zile intregi si declansand si un fenomen secundar interesant si deloc de neglijat: aparitia unei mini-economii spontane. Soferii blocati in trafic au fost nevoiti sa achizitioneze produse de nevoie imediata (apa, gustari reci) de la vanzatorii ambulanti aparuti pe marginea drumului ca ciupercile dupa ploaie – totul la un pret piperat, desigur.

Solutii pentru evitarea unei astfel de situatii au fost formulate de mai multa vreme. De altfel, environmentalistii au avertizat sa renuntam cand este posibil la deplasarea motorizata, alegand transportul in comun (dar cui ii convine asa ceva?), sau sa ne urcam mai des pe biciclete - am putea salva si mediul facand si putina miscare in acelasi timp. 60 de oameni in masini inseamna sirul ala lung pe patru randuri, din fotografia de mai jos.

space-requiered.jpg

Chinezii au venit cu un proiect de solutie hilar, un mega-autobuz etajat, dar liber pe dedesubt care sa permita vehiculelor mici sa-l depaseasca trecand la propriu pe sub el. Il puteti admira in toata splendoarea in fotografia de mai jos.

Trecand la solutii mai serioase si mai realiste, un sistem de management inteligent al traficului exista deja sub anumite forme implementat in diferite tari, se incearca si la Bucuresti accelerarea tranzitului rutier prin optimizarea timpilor de asteptare la semafoare - optimizare bazata pe captarea de informatii in timp real despre traficul in desfasurare si alimentarea unui calculator care sa decida lungimea semnalului de rosu pentru vehicule, pe anumite artere urbane.

china-straddling-bus-photo.jpg

Solutia adevarata insa, presupune implementarea acestui sistem la toate arterele din oras, deoarece sistemul rutier functioneaza ca un sistem - nu putem optimiza doar o sectiune, pentru ca putem primi trafic suplimentar din alte sectiuni ne-monitorizate in prezent. O alta etapa - deja planificata este adaptarea intersectiilor incat sa proceseze mai multe vehicule, trecerea in subteran de cate ori se poate – prin pasaje (dupa 1990 nu prea s-au mai facut pasaje rutiere noi in Bucuresti – cel mai nou fiind facut in zona Baneasa), de asemenea treceri subterane si pentru traficul pietonal ori de cate ori este posibil acest lucru - in coordonare cu statiile existente de metrou si metrou usor, si nu in ultimul rand apelarea la mijloacele de transport in comun subterane, cu adevarat rapide pentru anumite trasee in Bucuresti. O deplasare de test cu un vehicul de suprafata pe relatia vest-est in Bucuresti a aratat ca durata poate sa fie mai mult decat dubla fata de varianta subterana cu metroul, la anumite ore de varf. Intre nord si sud probabil este mai grava situatia, nefiind multe variante de ocol disponibile in caz de blocaj rutier.

Fara o implementare urgenta a unor solutii de acest tip, mersul la viteza foarte mica in masina sau chiar stationarea intre localitati va deveni o rutina, fortandu-ne sa alegem solutii mai verzi probabil – in cazul in care nu ne cumparam toti elicoptere. Dar atunci doar mutam problema de jos in sus…


Adrian Cocioceanu
2010-08-26 13:47:45
Alte articole