Un subiect interesant il reprezinta sistemul de transport in Bucuresti. Bineinteles acest studiul acestui subiect poate fi extins si detaliat spre toate ramurile care acopera conceptul de transport. Putem analiza astfel:
Dupa tipul caii folosite:
- sistemul de cai de transport
- terestre
- supraterane
- cai rutiere
- cai ferate (tramvaie, trenuri)
- subterane
- cai rutiere subterane
- cai ferate subterane (trenuri, metrou)
- navale
- maritim
- fluvial
- aerian
Dupa importanta si functiunea cladirilor care au fost amplasate in vecintatea unor cai de transport:
- cladiri sau ansambluri de cladiri cu functiune de locuire
- cartiere cu densitate mare de locuitori/mp
- cladiri sau ansamblu de cladiri cu functiune industriala
- fabrici sau uzine
- centrale termoelectrice
- cladiri sau ansamblu de cladiri cu functiune industriala dubla
- platforme industriale
- cladiri sau ansamblu de cladiri cu functiune speciala (guvernamentala, militara)
- presedentie/regalitate
- parlament
- ministere
- cladiri cu functiune speciala
Mai intai sa vedem pe unde au existat cai ferate urbane in Bucuresti si ce functiuni erau servite de aceastea.
Pentru majoritatea celor care mai folosesc trenul drept mijloc de transport in zilele noastre a devenit o obisnuita de a se deplasa pana la Gara de Nord, a lua trenul si a pleca spre destinatie.
Bucurestiul insa a avut mai multe gari, folosite in perioada de glorie a transportului pe calea ferata, unele mai existand si azi, altele fiind complet disparute. Astfel, o mica cercetare istorica ne dezvaluie o parte fascinanta despre prezenta cailor ferate in viata orasului Bucuresti, unele urme ale instalatiilor de cai ferate mai putand fi vizibila si azi.
Prezenta sinelor in oras este in stransa legatura cu doua motive: transportul de persoane si transportul de marfuri, iar acesta din urma este legat de industria orasului.
In principiu ca marfuri erau transportate urmatoarele bunuri:
- carbune si petrol(pentru centralele termice)
- cereale (pentru silozuri, fabrici de panificatie si de productie bauturi)
- ansambluri de piese pentru echipamente mecanice sau electrice, si materiale de constructie(IMGB, Malaxa, Semanatoarea, Industriilor, Electronica Pipera, Grivita, Antrepozite, Platforma Chimica Dudesti-Policolor)
- material militar (Arsenalul Armatei, Forturi)
- alimente (Hala Obor, Sere)
Mai sus am suprapus diverse harti cu informatii despre caile ferate din Bucuresti din perioada 1870 pana in prezent, apoi o suprapunere a catorva din industriile enumerate mai sus.